simonbongers.reismee.nl

Bijna ten einde

Szia kids en mentoren!

Meester Simon en meester Patrick heten jullie weer welkom. Deze keer vanuit Balatonalmahdi. Een stadje op zo'n 12 kilometer van Veszprem. Dit stadje ligt aan het bekende Balatonmeer. Dit is een bekende vakantielokatie. Hier komen ook veel jongeren op af vanwege het festival Balaton Sound.

In de morgen bezochten we een kleuterschool. In tegenstelling tot bij ons beginnen ze er vanaf 6:00!! Schrik niet, kinderen gaan al vanaf een leeftijd van 6 weken naar deze school. Hiervoor hebben ze ook een soort verpleegsters rondlopen die extra zorg kunnen bieden. Ze blijven er tot ongeveer hun 7de levensjaar. Ze gaan er eerder weg als ze volgens de leerkrachten goed ontwikkeld zijn. De klaslokalen zagen er ongeveer hetzelfde uit als onze kleutergroepen. Alleen een stuk minder modern..

We moesten er spelletjes improviseren. Lastig als je de taal niet kent. We moesten ons dan ook redden met handen en voeten. Dit zag er natuurlijk erg grappig uit. Filmpjes gaan jullie nog zien!

Vervolgens stoken we de straat over, naar de basisschool. Het leek er wel een middelbare school. Er waren kluisjes, er werden meerdere talen gegeven en er waren lange gangen met maar weinig ramen. Hier hebben we gekeken naar een les Duits, waarin we kinderkleren aan moesten trekken. Ook hier zijn foto's van gemaakt.....

Een tijdje later gingen meester Patrick en meester Simon een gymles bijwonen. We geloofden onze ogen niet. Het leek wel een militaire training. De kinderen moesten eerst in 2 rijen naast elkaar staan. Meiden en jongens gesplitst. Daarna kwam de warming up: push ups, sit ups, jumping jacks, planking, etc..

En dan moest de gymles eigenlijk nog beginnen. Ze werden in groepjes verdeeld en moesten parcours afleggen. Ze bleven maar gaan. Misschien kwam dit ook door de felle stem van de lerares. Ze klonk als een strenge juf die niet haar dag had. We konden helaas geen plezier aflezen aan de kinderen. En dat is nou net waar het om draait natuurlijk.

Inmiddels zijn we terug in ons hostel en gaan we zometeen lekker uiteten voor de laatste keer. Morgenavond vliegen we terug naar huis. Maar eerst morgen nog even zwoegen.

We sluiten deze keer af met een paar vraagjes:

Hoeveel buurlanden telt Hongarije?

Welke feestdag vieren ze op 20 augustus?

Hongarije en paprika, wat is er hier zo vreemd?

Kids en mentoren, we zien jullie snel weer!

Groetjes uit een bewolkt en koud Hongarije,

Meester Patrick en meester Simon