simonbongers.reismee.nl

Typisch Hongarije

Hello boys and girls,

Teacher Simon and Patrick are talking English for almost every day with other people. This is cause English is the only language we can communicate with. So it's also good for you children to learn English in primary school. But for now we go on in Dutch, okay?

Gisteren hebben we een drukke dag gehad. We moesten vroeg op (7:00) om naar Hristo Botev Primary School te gaan. Hier gingen we kijken naar de lessen Engels en volksdans. Huh? Volksdans? Horen we jullie denken. Ja, in Hongarije hebben ze een traditionele dans. Dit is verplicht. Om er meer op in te gaan kunnen de kinderen volksdans ook kiezen als keuzevak. Hier laten we nog filmpjes van zien. De Hongaren zijn erg gesteld op hun cultuur. Ze vangen daarom bijvoorbeeld ook geen migranten op en zingen veel Hongaarse liedjes op school.

Verder waren we onder de indruk van het niveau Engels van de kinderen. Ze krijgen vanaf groep 3 al elke week +- 3 keer Engels. Hun niveau in groep 8 is dan ook beter dan dat van de meeste leerkrachten daar. Behalve de leerkracht Engels kan ook bijna niemand Engels praten. Wat raar eigenlijk. Wisten jullie namelijk dat Engels de wereldtaal is?

Ook hebben we een les drama gehad van een gastdocent. We moesten hierbij flink uit onze comfortzone stappen. Weet iemand wat dit betekent?? Chinton (de gastdocent) liet ons verschillende oefeningen doen. We moesten naar elkaar schreeuwen, gekke bekken trekken, elkaar aanraken in het gezicht, elkaar begroeten en scenes spelen zonder te praten met elkaar. Dit vonden we in het begin erg ongemakkelijk maar na een tijdje bleek het erg leuk te zijn. We hopen dat we jullie ook zo'n leuke les drama kunnen geven voor de zomervakantie!

Voor de rest is alles in orde. Meester Patrick gleed uit op een zebrapad en meester Simon stootte zijn hoofd tegen eenlamp.

Vandaag hebben we ook de eerste "Dit ben ik" blaadjes in kunnen vullen. We kunnen niet wachten om ze mee terug te nemen.

We sluiten vandaag af met het Hongaarse gezegde: Örül, mint majom a farkának.

Dat betekent..... Een gat in de lucht springen! En de vraag van de dag is: Hoeveel letters heeft het Hongaars alfabet?

Met vriendelijke Hongaarse groetjes,

Meester Simon en meester Patrick.

daphne

hoi meester Simon is het daar gezellig en zijn het leuke scholen ?

Bo

Hebben de kinderen daar ook gymles, zo ja hoe doen ze het daar?

bas

welke talen spreken ze daar doei

fabienne

Welke talen spreken ze nog meer behalve hongaars en Engels?
groetjes van Fabienne.

Hey Daphne,
Het is super gezellig! De Hongaren zijn heel erg open en vriendelijk naar hun gasten toe. De Hongaarse studenten waren ook heel erg aardig en hebben ons op een leuke manier betrokken bij hun onderwijs en activiteiten.
De scholen zijn daar heel anders dan bij ons. Ik heb veel opgeschreven wat ik volgende week met jullie wil delen.

Hoi Bo,
De kinderen hebben daar zeker weten gymlessen. Ik heb er ook een filmpje van gemaakt. Dat kan ik donderdag op school laten zien. Dan krijg je een idee van hoe de gymlessen daar gaan. Ik kan je wel al zeggen dat de leerkrachten erg streng zijn.

Hoi Bas,
De kinderen spreken standaard Hongaars. Ze kunnen in het 4e jaar van de basisschool (leeftijd van 11 jaar) kiezen voor Engels of Duits. De meeste kinderen kiezen voor Engels. Frans kan daarna nog gekozen worden als derde taal.

Hoi Fabienne,
Als het goed is, is het antwoord op de vraag van Bas ook het antwoord wat jij vraagt.