simonbongers.reismee.nl

Első alkalommal

Beste kids en mentoren,

Meester Simon en meester Patrick hebben besloten om hun krachten te bundelen, om zo het beste uit onze blogs te halen.

Dag 1: Zondag nacht om 03.00 uur ging de wekker. Na een kort ontbijtje was het voor ons tijd om naar het vliegveld in Düsseldorf te gaan. Voor meester Simon was het een beetje spannend want het was zijn eerste keer in een vliegtuig.

Om 07.30 uur vertrokken meester Simon en meester Patrick met de andere juffen en meesters naar Boedapest. Rond de klok van 10 stonden we weer met beide voeten op de grond. Klaar om Hongarije onveilig te maken!
Nadat we hadden ingecheckt, gingen we de stad verkennen met behulp van een lokale gids. Zij bracht ons naar verschillende locaties zoals; de Elisabeth brug, vrijheidsbrug, Hongaars parlementsgebouw, Gellért berg en de citadel Boeda.

Toen was het tijd om ergens een Hongaars hapje te eten. Dus hebben we gekozen voor…….. een hamburger natuurlijk. Vervolgens zijn we met de groep geëindigd in een typisch Hongaars café. Dit café was vormgegeven door kunstenaars in een vervallen fabriek. Deze hebben ze omgetoverd tot een hippe uitgaansgelegenheid. Dit was het einde van dag 1 op studiereis.

Dag 2: 7:30 ging de wekker. Tot groot ongenoegen van meester Dave, die ook bij ons op de kamer sliep. Na een eitje en een broodje kipfilet gingen meester Patrick en meester Simon er weer op uit. Dezelfde lokale gids Ildeco bracht ons naar de mooiste plekjes van Boedapest: Burcht van Boeda, de Kettingbrug, Vaci street en Castle Hill. Na deze rondleiding werden de juffen en meesters losgelaten om zelf op onderzoek uit te gaan. Meester Patrick en meester Simon eindigden natuurlijk op een mooi terras tussen het shoppen door…

Rond de klok van 4 gingen de juffen en meesters op weg naar hun volgende locatie. We lieten Boedapest achter ons om met de trein naar Veszprem (Bij het Ballatonmeer, West-Hongarije) te nemen. Alles ging goed totdat de trein opeens stopte. Een storm besloot een kabel van de treinrails te breken. Hierdoor moesten wij overstappen in een overvolle bus.
Na ongeveer 30 minuten kwamen we bij de bushalte van Veszprem aan. Hier stond Zoltan op ons te wachten. Hij gaat ons de komende dagen begeleiden naar de Hongaarse basisscholen en zorgt voor het contact tussen ons en Hongaarse studenten.

Om 19.30 uur kwamen we aan bij het hostel in Veszprem. We werden hartelijk ontvangen door de eigenaresse. De kamers werden ingericht, gevolgd door het bekendmaken van het programma onder de mond van een lekker avondmaal. Het eten was koud. Hongaren eten namelijk vaak tussen de middag warm en in de avond koud.

Momenteel valt de avond in Veszprem. Wij zitten op onze kamer dit blog te schrijven en hebben al veel zin in het bezoeken van de Hongaarse basisscholen.

Hopelijk hebben jullie een goed beeld gekregen van de eerste 2 dagen in Hongarije.
Hebben jullie vragen of opmerkingen? Zet ze maar in de reacties.

We sluiten dit blog af met de volgende vraag:
Wat is de weersvoorspelling voor aanstaande woensdag (15 mei) in Veszprem
JOEJOE

Meester Patrick

Wauw! Boedapest was echt een gave stad. Echt een aanrader. We hebben al erg veel zin om de basisscholen hier te bezoeken en jullie "Dit ben ik" blaadjes in te laten vullen. Tot morgen!

Emma V

Hoi meester Simon wat vond je het leukst om te zien?

basderonde

hallo meester simon want vond je het leukst om te zien

Emma V

Sorry voor 2 keer dezelfde vraag.

Saar

waarom eten ze er koud nog veel plezier

basderonde

hoe was je vlucht naar boedapest

Meike

hoi meester Simon kunt u al Hongaars praten?

Hoi Emma,
Ik vond het uitzicht over de stad het mooiste wat ik in Boedapest gezien heb.
Als je naar de foto's kijkt, wat vind jij dan het leukst?
Groetjeeeees

Hey Saar,
Het is een gewoonte om tussen de middag warm te eten. Dat doen ze meestal om net wat extra energie te krijgen voor de rest van de dag.
Daarom eten ze in de avond koud.
jooooeejooee

Hey daar Bas,
De vlucht verliep erg goed! Geen vertraging gehad, lekker kunnen kaarten met meester Patrick en een beetje kunnen slapen.
Ik kreeg wel heel erg veel last van mijn oren.
De eerste keer in een vliegtuig was dus geslaagd! :)

Hey Meike,
Ik heb al aardig wat woordjes Hongaars geleerd van de studenten en leerkrachten.
Als ik terug ben leer ik jullie deze woorden :D