simonbongers.reismee.nl

Jó reggelt!

Jo napot kinderen en mentoren!

Meester Patrick en meester Simon zijn de gisteren op pad geweest in een Hongaarse basisschool. Helaas hebben we nog niet de gelegenheid gekregen om samen met de Hongaarse kinderen de "Dit ben ik" blaadjes in te vullen. Ook kampen we helaas met problemen met het internet. Het sturen van foto's en blogs wordt ons erg lastig gemaakt.

Desondanks hebben we gisteren veel gezien op de basisschool. We waren bij Rose Street School in Veszprem. Meester Simon en meester Patrick bezochten samen 2 vaklessen. Dit waren Hongaarse taal en handvaardigheid. Buiten stond bijna geen fiets want….

We hebben veel overeenkomsten en verschillen gezien tussen deze Hongaarse school en onze eigen basisscholen. Overeenkomsten zoals; klassikale lessen in groepjes, het gebruik van tablets voor ieder kind en belang van de vakken wiskunde en taal. Verschillen zoals; het minder werken met methodes, het meer spelen van leerzame spelletjes tijdens de lessen en het doen van volksdansen. Zien jullie verschillen? De kinderen waren erg enthousiast om ons te begeleiden. Er waren een paar Hongaarse studenten bij ons waardoor we met de kinderen konden praten.

Over het algemeen waren de leerkrachten erg rustig. Hierdoor waren de kinderen ook erg rustig. Ze luisterden en deden alles wat er van ze gevraagd werd. Ze waren erg zorgzaam voor elkaar. Wij hadden nog nooit zo'n speelse les grammatica gezien. De leerkracht deed constant spelletjes met woorden en zinnen om de theorie uit te leggen. Verder zijn de Hongaren erg gesteld op het behouden van hun cultuur. Vandaar de volksdans en de Hongaarse versjes en symbolen in de school.

Hoeveel kinderen denken jullie dat er gemiddeld in een klaslokaal zitten?

Vandaag gaan we op weg naar een andere basisschool. Hier gaan we kijken naar de vakken Engels en volksdans. Hier hebben we al veel positiefs over gehoord. Kijken of de verwachtingen waar zijn... Misschien mogen we zelfs filmen. Wij kijken weer uit naar jullie reacties! De vraag van de dag is: Welke talen denken jullie dat de kinderen op de basisscholen hier al leren? A legjobbat kívánjuk!

Meester Patrick

Helaas kinderen, er stonden 3 foto's in de blog. Helaas zijn deze weggevallen tijdens het uploaden..
We proberen deze nog te uploaden bij het kopje foto's.

Veel plezier op school vandaag!